Makondemarknad och gamla vänner.

Onsdag den 22 december 2010

Lille J hade feber i går kväll och somnade på golvet.

Det regnade häftigt i går kväll med åska. Idag på morgonen sken solen och en ny spännande dag. Killaran såg en "svensk" militärbil inne på centret. Stor lycka. Sen stod de säkert ½ timme vid grinden och väntade på Juma som vi hade bokat. Ut i trafiken igen.                           

Vi åker till Mwenge där alla makondesnidarna har sin marknad. Ebenholtzsnidarna plus allt möjligt annat. N blev lycklig över allt som fanns och köpte masker och huvudstöd. S och jag handlade lite. Då blev store J dålig och nästan svimmade. Vi fick tag i Juma och kunde åka vidare till min vän Mrs S och hennes familj och blev hjärtligt mottagna. Lille J lekte med Mzee och store J fick sova lite, han hade hög feber. Vi får god mat, en blandning av ungersk och tanzansk mat. Vi är gamla vänner med familjen ända sen jag var här första gången 1995 Mrs S är ungerska och träffade Mr.S där som då studerade till läkare och flyttade med honom tillbaka 1970 till Tanzania. Han är professor i ortopedi. Sen har han varit hälsominister och skolminister och försvarsminister i olika regeringar. Dessutom landshövning i flera omgångar också- Nu är han över 80 men fortfarande mkt aktiv.

Vi åker genom stan hem med en sjuk store J. mitt i stan får jag telefon från sverige igen. Det är Radio Örebro som vill prata med mig live i morgon i direktsändning. Spännande. Vi ska åka till Zanzibar i morgon för att fira jul, S´s familj och jag. Vi får se om tomten hittar dit?


Kommentarer
Postat av: Harriet Stromberg





Ha en riktigt GOD HELG på Zanzibar-



Kram Harriet

2010-12-22 @ 17:02:39
Postat av: Torunn

Spridit din radio medverkan till höger o vänster!

2010-12-22 @ 21:37:30
Postat av: Brith

Hoppas barnen snabbt bli bättre så ni kan njuta av Zanzibar



/Brith

2010-12-22 @ 22:26:01
Postat av: Susanne P

God Jul o Gott Nytt År till er alla:)Kram Susanne

2010-12-23 @ 09:04:31
URL: http://bodiltandlakareitanzania.blogg.se/
Postat av: Eva Marklund

Hoppas julen är fin hos dig med Jesus i centrum. Vilken mailadress har du? Skulle vara kul att kommunicera lute den vägen.Allt bra här. LITEN kör på midnattsmässan, vi gjorde vad vi kunde. GOD JUL från Eva

2010-12-25 @ 12:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0