Födelsedag

Söndag den 5 december 2010



I går kväll hade tjejerna E och E bakat en tårta med banan, jordnötssmör och passionsfrukt till mig. den var jättegod.

Morgonen var underbart vacker med soluppgång över bergkammen och speglingar i vattnet. Fast jag har massor av bilder av dessa soluppgångar så fotade jag igen. Ett uppfriksande dopp i det badkarsljumma vattnet innan frukost. Frukost med ägg och banansmörgås.

I går kom ett sällskap med några mycket brittiska personer 2 män o 2 kvinnor. Jag satt och funderade länge och hade en känsla av att jag kanske borde känna dem. Efter frukost gick jag fram och hälsade och mycket riktigt. Det var herr och fru Philps som är farmare, mjölk, i Iringa och bott i Tz i hela sina liv typ 80 år. Och även min vän konstnärinnan Sue som bor i ett tält inne i Ruahaparken och hennes chafför. De hade kännt igen mig när gänget sjöng födelsedagssång för mig i går kväll. Och Sue som jag tappat kontakten med och varit ledsen för det och hon också. Inte bara för att fyllningarna jag gjorde för 10 år sedan fortfarande. Det är en människa som jag kom så nära senast jag var i Tz. Nu lovade vi dyrt att vi skulle hålla kontakten.

Jag tog med de finska Rotaryläkarna till sjukhuset när jag ändå skulle besöka lilla flickan. Vi fick en rundtur på sjukhuset också.. Sen kom Johari som är min "svärdotter" och jag hennes europeiska "mamma". Hon är gift med Elias som jobbade här i Ilembula på min tid och som lärde sig så bra att dra ut tänder men också att informera om förebyggande tandvård. Han flyttade sen till Matema där han varit så duktig. Nu är han utvald att lära sig kataraktkirurgi (starr), så han läser i Moshi på KCMC sjukhuset där. Johari presenterar mig som sin mamma för sina vänner hon möter och är stolt. Vi bjuds hem till henne. Det har blivit ett nytt barn där i familjen en lite pojke på 6 månader Oktavian, så nu är det 3 barn där plus en son från ett tidigare förhållande f E. Vi får läsk och maandaazi - ett slags munkar. Tv´n står på - parabol - Bollywoodfilm med engelsk textremsa.
                                     


M från Sörbykyrkan hade bokat att jag skulle vara med på telefon på kyrkkaffet, men när det blev dags var vi på vär med bilen och hade ingen mottagning just då. Synd. På väg hem mötte vi regn och såg häftiga blixtrar. Vi stannade i Tukuyu för att köpa frukt, Det blev nästan mörkt innan vi var hemma, lång bilresa. Lyckligt hemma. Senare var alla vitningar samlade hos U för (födelsedags)fika, de flesta reser i morgon bitti. Det är bara N och jag kvar och de två Rotarydoktorerna.

Det hade också kommit en koordinator för finska Rotary doktors bank.


Kommentarer
Postat av: [email protected]

Såg inte detta inlägget innsn jag skrev till din e-postadress, så nu ser jag att Du hade en bra födelsdag. Fö. har jag tipsat min tandläkare om Din blogg, men jag vet inte om hon har tittat på den. Det låte annars som paradiset att simma i detta varma vatten.

Kram

Lillemor

2010-12-08 @ 00:03:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0