Avrundning

Fredag den 10 december 2010

Det är lite uppbrottsstämning i dag. Vi ska komma ihåg allt innan N och jag far med bussen i morgon. Vi ska åka buss eftersom det väntar en större bil i DSM på oss. Jag köpte biljett för 2 säten, får väl slåsslite för dom, men. Kollar bokningar mm.

Vi går i kapellet först och det är som vanligt fin sång av eleverna på sjuksköterskeutbildningen. Predikar gör en ssk elev. N och jag går till postkontoret för att köpa frimärken och kumbe! där ligger ett brev till mig. Tack H. Vi går till stan och köper var sin fin kanga till AM, jag fortsätter och pratar med snickaren F om att jag kommer snart med E´s syster och shemeji (svågern) och hälsar på. Jag går en bit till och någon ropar efter mig, F´s bror kommer springande efter mig och vill hälsa. Jag vandrar vidare för att köpa vitt toapapper. Man vet inte vad det är i det färgade pappret, känns olustigt. På tandkliniken kollar vi att vi koll på allt. Tyvärr kom inte gumman idag, hon kom igår fast det var helgdag och R fick ta hand om henne. Vi går till kirurgavdelningen för att kolla vår MC-olyckspat med käkskada och nackskada. Han är inte i sin säng och vi blir vilsna, men när vi går ut så sitter han där på en bänk. Han är alltså uppe, bra och nacken är också ganska OK. Vi ses nog när jag är tillbaks efter jul. Det kommer en kvinna som ville ha protes och blir ledsen när jag inte kan göra någon just nu. Det har varit lite för kort tid att vara här för det tar ju ett tag innan ryktet har spritt sig. Men nu för tiden har ALLA mobil så man kan ringa in dom, märkligt.

Vi går hem för fika och då regnar det häftigt i 10 minuter. Mama R kommer för ekonomisk hjälp, lille Jushua som byggde bilar av handskkartonger när jag var här förra perioden har nu blivit stor och har kommit in på gymnasium i Kidugala. Mama och jag har jobbat ihop i 6 år. En riktigt bra skola men det kostar 800 000/- per termin. Det fattas pengar för de sjukhusanställda har inte fått ut sina löner, regringen har inga pengar för dom har haft val?

Värre är det nästa tiggare som kommer på eftermiddagen. Han smörar så och jag känner honom bara flyktigt, vet vem han är. Vanligen respekterar man att jag säger att jag redan hjälpt så många att nu kan jag inte mer, men inte han utan han fortsätter att tigga, Jag förstår att människor har det jobbigt, men jag kan inte hjälpa alla som ber om det. Jag vill gärna känna vederbörande också. Det blir lite otrevligt.

På tandkliniken tar N adjö och ger presenter och jag ger presenter fast jag kommer tillbaka, Thea T-shirts!

Till fika fick vi idag sambusa som det var lite piri-piri i. Jag måste ju se till att N får smaka allt. Till lunch får vi pilau med köttsås och spenat, gott men jag har munnen full med blåsor så det svider hemskt. Jag lägger på bedövingssalva men den är inte god fast den hjälper.

Sen är det packning. R från tandkliniken kommer med present till N. Hon får en korg och en kanga. Denna ros blommar i trädgården nu.                              

C kommer en sväng på kvällen och vi får ett roligt spel "löjliga husen" i Sthlm. Daudi - körledaren kommer med en CD som Tumaini kören har spelat in, ska bli kul att lyssna på.


Kommentarer
Postat av: Eva Marklund

Ingen Nobelmiddag hos er idag!? Festen pågår för fullt men sonen måste se Idol i stället, så jag tar datorn i stället. Känner mig ledsen för fredspristagaraen som sitter i fängelse och hustrun i hus arrest då priset delas ut. Men han får många goda tankar och fina ord. Konsert x II i Sörby i morgon, julbord. Vi har med dig i tanken då.

2010-12-10 @ 20:47:16
Postat av: Brith

Bodil snart kommer din familj och du får lite behövlig semester med dina nära och kära.



Kram Brith

2010-12-11 @ 19:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0