Åska,proteser och amaryllis

Tisdag den 7 december 2010

Regn, regn var kan man få hägn! Det regnar och folk hackar och planterar nu majsen. Alla är ute, trampar med hälen och släpper med ett majskorn mellan bönplantorna som kommit upp. Det är nu som ordnar så att man har något att äta hela nästa år så hela familjen hjälper ju till. Alla termiterna svärmar nu och ligger i drivor under vår utomhusbelysning på altanen, de tappar sina vingar. De små tar sig in i huset och lägger sig på tangenterna. Folk samlar ihop dessa larver och rostar dem, gratis protein. Man ser att det grönskar i dalen och att vattmet stiger i flodeen , det glittrar mellan träden. I trädgården har amaryllis skjutit upp i en rabatt och har på bara ett par dar gått i blom. Mina favoroter (även i Sverige!)

                                                                      
På klinken har N och jag haft lektion från A till Ö stegvis hur man gör Compositfyllning med etsning, bonding fyllning och puts. Det var ung tjej med stora hål mellan framtänderna. Allra först hade jag en lektion hur man bedövar ( speciellt framtänderna) så att det inte gör ont. Man gör det mycket långsamt och lugnar patienen. Just empatin för patienten bortom att bara säga Pole är väl inte så stor. Sen borrade jag och just idag hade jag inte vatten på Highspeeden men väl på lågvarven och mycket! Info även om hur viktigt det är med vatten på borren så att man inte bränner pulpan. N var med hela tiden och präntade in sekunderna om och om igen. Och flickan blev fin och glad för sina nya tänder. N har har suttit och vänt på all composit som fanns och ordnat efter utgångsdatum och sorterat alla instruktioner.

På eftermiddagen tog vi bilen till Makambako för att köpa bussbiljetter till vår DSM resa. De finska läkarna var medoch gick på marknaden. Sen köpte N tyger! inte jag. Vi tankade bilen full coh skulle handla ost på macken men den var slut, det blev bara vatten och sylt.

När vi kom hem stod en ny gäst vid gästhuset och M som mött henne vid bussen kom förbi mig och sa att det har kommit en ny svensk student. Jaha då fick jag åka dit och vara social. N och jag hade bokat att träffa M sömmerskan så vi hade tyvärr lite brått. Vi hälsade som hastigast och bjöd henne hem på kvällen. Vi åkte och beställde klänning och långskkjorta.

Sen kom C hem till oss och vi fikade och pratade länge. Hon studerar till arkitekt på KTH och reser i Tz för att titta på barnhem. Hon hade fått kontakt med Dr. L. Hon har ett MFS stipendium att sedan rita ett Children Center i Arusha. Vi pratade länge. Precis när hon kulle gå hem började det regna häftigt och åska. Min ström slogs ut ( min jordfelsbrytare ). Den kunde jag slå av senare på natten. Nu har jag små vattenpölar här och där i hustet (samma)precis som för 7 år sen. Tur att en del är sig likt, man ska väl inte laga alla hål?

Onsdag den 8 december 2010

Det slutade att åska, men regnet har fortsatt hela dan till 5 tiden på kvällen. men det regnar fint. C presenterade jag i kapellet i morse så att alla vet vem hon är när hon går runt på sjukhuset och barnhemmet.

På klinken lämnade jag ut de två sista proteserna. Två kvinnor, den första utan tre framtänder, den andra utan flera tänder på sidan. Den första vill nu ha nya tänder i under också så att hon får komma när jag är här igen mellan jul och nyår. Den andra blev alldeles lycklig! och hennes man som är chaufför på sjukhuset. Sen gick N och jag igenom hur N hade organiserat fyllningmaterialen. Nu tror jag att jag har gått igenom hela kliniken från topp till tå.

På eftermiddagen slocknade jag faktiskt efter att gått med N till barnhemmet. Där lekte hon pannkakor och tåg med barnen. I morgon tänkte N bjuda på fruktsallad eftersom det är Tanzanias självständighetsdag Jamhuri. ( 1961)


Kommentarer
Postat av: Eva Marklund

Ja du Bodil. Här sitter vi i snö och kyla och mörker. Har övat kör i kväll i Sörby. Sjöngnågra sånger för grötgästerna och sedan övning inför söndagens konserter. Går riktigt bra. Josefine nöjd. Mycjet jobb för mig i Örebro/Kumla/Hallsberg. Längtar till Asien efter andra uppgifter bland människor. Får se vad Gud har i beredskap

2010-12-08 @ 22:28:39
Postat av: Torunn

Fin bild på glada damen o även på Amarylis! Själv slocknade jag en stund på em idag, bara 5 dar kvar att jobba nu, sedan 3 veckors ledighet! Stor kram!!!

2010-12-09 @ 16:27:51
Postat av: Brith

Snyggt jobb Bodil! Nu får vi se upp så inte JM vill ha dig som tandtekniker



Kram Brith

2010-12-11 @ 18:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0