Resan till Mdabulo del 2

Taxiresan till Mufindi tar sin tid. Det är ok på stora vägen, men sen..... Vi stannar i Mufindi och handlar lite frukt på marknaden. Jag kan ju inte gå förbi en affär med tyger så..... Jag handlar 8 kangor och 2 kitenge (större tygstycke och utan ordspråk på). Sen skumpar vi iväg upp mot Mufindi 5 mil i ca 2o km/tim. Kommer fram till Protea House, som är ett gästhus för volontärer. Lunchen står på bordet, det är bara att sätta sig att äta. Upendo har haft hand om 3 engelska barn i flera år, talar lika bra engelska som jag talar swahili! Hon har lagat underbar gryta med potatismos på i ugnen och kokta morötter med broccoli. Sen ägnar jag eftermiddagen åt att packa upp och sova lite. Det är varmt ute men i suterängvåningen jag bor i är det svalt. Jag blir hämtad av Geoffrey Fox och hans fru Victoria till fin kvällsmat på lodgen. Det är 4 gäster tillsammans bor där. Trerätters med brylepudding till efterrätt. Spännande samtal med gästerna om att skydda Tanzanias natur och mutor! Idag har min arbetsdag varit 2 timmar. Geoff körde mig upp till sjukhuset vid 1/2 11 tiden och jag var tillbaka vid ett. Såg mig om på sjukhuset, det var Aidsklinik idag då man hämtar sin medicin för nästa månad och testar sin CD4, vilket är ett mått på immunförsvaret. Just nu är det här 3500 patienter som får medicin varje månad och ca lika många som är smittade och snart kommer att behöva medicinera. Jag får titta på det rum som skall bli tandklinik: 4 x 8 meter, ett eluttag för 2 pluggar, ett handfat, men inget vatten. Kanske redan nästa vecka kan det finnas vatten. Idag kom då ett skrivbord och två stolar och en hylla. Sen finns det en massa saker överallt och härom var. Så jag har börjat rita och imorgon ska jag åka upp kl 9. Efter lunch och i väntan på att Leena ska komma med sin syster och bror så har jag ritat, skrivit och suttit på altanen och lyssnat på ett nedpoddat gammalt sommarprogram. Det fläktar skönt och är väl 25 grader och milsvid utsikt. Det är svårt med internet för huset ligger nedanför kullens topp och i mastskugga. Det finns ett hus på andra sidan som tillhör lodgen, som har WiFi så dit kan jag gå för att skicka. På söndag då det finns ström med generator mellan 13.00 och 14.30. Nationell ström finns inte. Finns på kvällen men det är inte tillrådligt för mig att gå i mörkret. Dock fungerar att få hem mail på [email protected] och messenger och WhatsApp.. Leena och hennes syster och svåger kommer vid 18-tiden,då är jag vrålhungrig för jag avstod lunchen för att vänta på dem. Belöning dock för maten är väldigt god, fantastiskt. Vi blir sittande och pratande en bra stund. Det blir skönt att inte vara ensam i hela huset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0