Resan till Mdabulo del 20

20 Måndag. Idag fyller Linnéa 8 år - grattis. Jag ringer 8.15 här men då sover hon. Så på väg till jobbet stannar jag på toppen, som man ser från Protea house och ringer igen. Pratar med både Linnéa och Ida. Inget regn och nu kan det låta bli så länge jag är här. Det är varmt. 5 patienter, så jag åker hem vid 12 redan. Längs vägen är det marknad. Man kan köpa nästa vad som helst; kläder, skor, paraplyer, radioapparater, telefoner mm. Gammalt och nytt. Stånden står längs vägkanten, det är svårt att passera med bil, men de flesta har ju gått hit. Jag är ensam på lunchen, Marjatta och Osmo är med Leena på home visits. Jag tar en promenad över kullen till NGO kontoret. Jag ger Libe delen till kompressorn, som jag inte har lyckats laga. Det visar sig att han ska till Iringa, så jag talar om vart han ska gå. Libe är kontorschef, så jag ger pengar till julmat till barnhemmet, från Elsie Grenfeldt , som hon skickat med. Jag informerar om hur mycket jag har investerat i tandkliniken och vad jag vill att dom gör för att den ska kunna fungera bättre. Tex att kunna göra fyllningar, ha en sugenhet m fl tankar jag har för framtiden. Vandrar vidare till syskolan och letar efter AnneLise. Hon är inte där, det visar sig att hon har åkt på marknaden. Vandrar hem igen. Jag ringer till Geoff Fox för att fråga varför det inte finns ved så att vi kan få en varm dusch åtminstone varannan dag. Vattnet är kallt. Upendo kommer med en hink och vi har en balja i duschen och ett litermått så går det som på landet. Leena, Marjatta och Osmo kommer tillbaka. Ingen har dött av dom som vi besökte i torsdags. "Tandmannen" är bättre, så han kommer till tandkliniken i morgon. Den Döende kvinna i hyddan med de vackra blommorna äter lite och kräks inte, men sitter inte upp. M har en massa loppbett. Det blir så när man sitter i hyddor. Natten var orolig. Uppbrott? Åker med Leena uppför bergen. Nu syns inga spår av marknaden i går. "Tandmannen" är första patient, jag hämtar Dr. Mdenga så att han får se vad som dom gjort och vad som hänt. Sen drar jag ut 26 (alla rötterna), visar det och 38 37 36 som alla har djup karies. Sen försöker jag att renovera vänster kärlek, men lyckas ej. Ber Dr. om hjälp men han lyckas inte heller. Det är fortfarande hårt i området, så våra svårigheter kan fortfarande bero på infektionen. Bestämmer att han fortsätter med antibiotika och kommer på torsdag, min sista dag, så försöker en gång till. Om inte får jag remittera till en jag känner på Ilembula sjukhus som kanske kan göra det när par är sövd. Hade jag varit kvar hade jag åkt dit själv med patienter och bett om sövning och gjort det. Nästa pat är en kvinna som har tandsten överallt och som har lösa uk framtänder. Säger att hon får komma tillbaka för skrapning när det finns ngn tdl här. Laddar hem appen för Skype till plattan, det tog 10 minuter. Upendo ropar på oss precis när vi satt oss för att vi ska komma och se nåt. Det en lastbil som kommer med ved! Vi får ett utbrott allihop. Men ikväll har vi varmvatten. Efter lunchen tar jag en promenad, men ångrar mig snart då det är hett! Går till AnneLise för att få min klänning, skaffar extrajuklappar i dessa häftiga tyger. Jag går hem igen, lika varmt. Provar min klänning, inte bra. Kommer en målare som har gjort jättefina målningar på runda frukter, fantastiska. Köper också tryck av målningar, så fina. Kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0