Resan till Mdabulo del 16

16. Idag ska jag med Leena och Susanne Vinton på hembesök Medan jag väntar skriver ett långt mail till Geoff Knight om vad jag gjort och om framtiden. Han är egentligen den som bestämmer här, men de är i USA för att de ska få tvillingar. Jag letar också efter min börs som jag hade i fickan i går. Jag kan ha tappat den var som helst närmar hoppade i och ur bilen. Den som "hittar" den blir glad för det fanns för en gångs skull en del pengar i den, brukar inte ha i just den. Nåja. Om framtiden; jag har kommit igång med mycket och har ett större hopp nu, än när jag kom att vi ska kunna få något som kan fungera tom riktigt bra. Jag har planer på att vi tom ska kunna tillverka enkla löständer. Skulle så gärna vilja se detta gå i lås, det bör kunna gå med min kännedom och kunskap om hur saker funkar här. Sedan också att lära upp någon. Jag hatar vintern i Sverige så... Leena kommer och hämtar. Dessa döende människor som vägrar testa dig, rädda för stigma och så är det för sent. Eller män som förvägrar sina hustrur att testa sig, eller föräldrar - pappor som vägrar att ge barnen eller sin hustru medicinen SOM GER LIV! Eller kyrkan här, som predikar att din tro gör dig frisk, så de slutar med medicinen. Vi hade en syster till en pojke som hade problem, och så att hon hade inte blivit testad. Men hon hade två barn, det är lag att alla som föder ska testas för att man ska kunna ge den medicin så att barnet inte blir smittat genom födelsekanalen. Hon ligger oss rakt i ansiktet. Synd för henne, att Mama Vinton kommer ihåg ALLa namn och känner igen ansikten, helt otroligt. Vi sökte efter henne och det var en begravning av en 17 årig flicka, alla var där. Vi hade den lokale hemmatjänaren med oss och han kände igen henne, som en syster till den pojken vi behövde hjälp till. Mama super, pappa död mm. Någon måste ta ansvar för pojkens medicin. Så ber dom oss komma till en hydda till. Mama Vinton har en lista, som hon har fått bud om, men vanligt är att det är lika många till när vi visar oss. Denne man, ca 30 hade tandvärk och arbetade långt bortom Dodoma, svullnade snabbt upp, blev rädd och for hem för att dö! For till ett sjukhus där man tog rtg och skar upp under underkäkskanten för att dränera. Och gett honom 1 st IV injektion av Metronidazole. Nu är han brädhård , det öppna såret såsar och han kan inte stänga munnen för svullnaden har gjort att kärleken har hoppat ur på ena sidan. Han har ingen antibiotika nu, så vi ger honom det starkaste vi har i hög dos. Han är hiv-. Om medicinen verkar får han komma till mig så får jag hjälpa till med vad kan. Fortsättning följer...... Vi åker en bra bit till, ställer bilen och går vidare upp i backen. En väldigt sjuk kvinna. Vi vet inte om hon till hör den där kyrkan eller om hon super, men hennes hälsotillstånd ser ut som det gjorde i Ilembula vid typ - 99. Hela munnen full med svamp, tyger på mycket lågt immunförsvar, kan inte äta för hon har ju svamp i hela matstrupen också. Hon är så dålig så vi får inga vettiga svar. På väg därifrån träffar mannen, har ser ok ut, han får info om hur han ska sköta sin fru. Hon får lite medicin så att hon inte ska må illa och B-vitamin. Hon ska kollas på måndag. Det är nu halvtid, det är så engagerande att jag inte alls kollar klockan på hela dan. Vi får tansansk lunch hemma hos Mamma Vinton, ris, bönor, fler lokala grönsaker, tomatsås med okra. Ananas och bananer. Maria kommer med Kristian och Kristoffer för att skriva in dom på skolan. De är uppklädda idag och lite avvaktande glada och förväntansfulla. Det blir roligt att kanalisera hjälp och se till att kommer igång med sina liv. Vår eftermiddag fortsätter genom byn Igor. Besöker först Sila, hon som är absolut bäst på att göra korgar. Jag hade med mig exempel på olika sätt att göra flätor, som man skulle kunna göra väskor av korgarna. Hon hade fått en kopia Mama Vinton som fått av mig. Det var det första jag såg när jag gick in i hennes hus, jättefint och fantastiskt bra. Kommer att bli perfekt. Leena stora korgar var färdiga, till tidningar. Nästa stopp är hos Blantina, minimama. Hon har genetisk sjukdom som gör att benen bryts lätt och hon har inte vuxit så bra. Hiv+, sjuk man, 2 barn hiv+. Glad och hjälpsam. Väldigt små fingrar, men lyckas i alla fall göra ngn korg. Hon blir bättre och bättre på det. Idag har hon en korg sälja. Hon är också bekymrad för en grannes barn som är sjuk. Vi går dit och Leena får dela ut medicin igen. Mama Vinton brorsdotter, som är lärare på en engelsk låg o medelstadieskola, har några barn i sin klass som hade sagt att dom hade tandvärk. Jaha, då kollar vi där och dom hade karies. Ber dom komma till tandkliniken, men då är det ju skolavslutning i morgon så då får dom komma på måndag. I en hydda blir vi ombedda att stiga in. Det är fantastiska blommor utanför hyddan, mormodern visar oss in. Där ligger en kvinna på en madrass och är sjuk. Hon har länge vägrat att testa sig, hon gick iväg och hade ett CD4 på 4, dvs immunförsvar alls. Hon har ingen aptit, mår illa. Har inte ätit något. Dom har inte så mkt mat heller. Så där ligger hon och dör... Det visar sig att hon har en son i Mama Vinton skola dessutom. Sista stoppet: det kommer en väldigt tunn man ur en hydda - "slim decease" - vi går med hem till honom och där är det några små barn som luktar kiss. En moster kommer och hostar och hostar. Man orkar inte med barnen, när man inte orkar inte något själv. De är levande lik..... - En del kvällar vill jag gå och lägga mig direkt när jag kommer hem. Jag vill inte kallprata eller vara trevlig.

Kommentarer
Postat av: Brith

Hemskt med alla sjuka

2014-12-18 @ 16:36:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0