Goda nyheter

Mufindi 2015-19                                                                                                                Protea House Lördag 21/3

Ensam i huset och jag tar sovmorgon. Upendo städar skafferiet, hittar Blå Band paket med pulver för Mango/passions mousse från 2013. Frågar hur man blandar och jag får ha en lektion om liter, deciliter, centiliter och milliliter på swahili.

Jag har mätt upp skynken framför bänkarna på kliniken, typ som sommargardiner. Mannen på syskolan har skadat sitt finger så det blir aldrig sytt. Tänker sy för hand. Börjar mäta upp, men har ingen grön sytråd. Detta måste lösas.

Jag får ett SMS från Ilembula från Leena: ALLA MINA PAKET HAR KOMMIT OCH FINNS DÄR!!!!!!! I morgon blir det fest!   JUBEL.

Jag har fråga om lov om jag får ta mazdan upp Till Susan.. jag behöver köpa flera stora korgar. Jag har en skolkamrat ( vi tog studenten samma dag i Lund, våra arbetade tillsammans ( hennes far skolläkare och min mor skolsköterska). Vår vägar skiljdes men jag hörde lite om vad hon gjorde. Sen när jag var i Tanzania så dök ett brev upp, hon hade hottat foto på min mor som hennes far tagit. OCH hon arbetade bla på en lodge ( ägd av släkte) i norra Tanzania. Hon är en fantastisk fotograf, haft flera utställningar. Nu vill köpa sk.”iringakorgar” til sin Lodge. Kvinnorna här är så fattiga men korgar kan dom göra och behöver pengarna. Susann köper när de kommer till hennes dörr och säljer vidare. Jag köper de korgar hon behöver och ett 20tal till mig själv. Jag är väldigt stolt att jag hittar bland alla stigar upp dit. Det är lite svårt för när jag var där senast så var det inte grönt och ingen manshög majs. Jag känner inte igen var Silas hus är eller Blantinas hus heller.

Jag får en fantastisk lunch, de har massor av grönsaker. Jag får också grönsaker med mig hem. Vägen är lite si och så men de lägger på krossat tegel på sina ställen-det hjälper lite.

 

                                                                                                                    Protea House Söndag 22/3

Jag fållar alla ”gardinerna” och ber Eva att tvätta dem, just då kommer en skur förstås. På söndagar har vi el mellan halv två och tre. Tar en rask promenad till Tree House. Min kontaktlista försvann när jag tog bort Jobbmailen på telefonen och jag kom på att försöka att få tillbaks den. Precis när jag kommer fram tog strömmen slut. Okej jag behövde en promenad i alla fall mellan regnskurarna. Hem igen och lyssna på podmusik och skivor och podradio. Vid kl sex dra jag till TreeHouse igen, men vi lyckas inte få tillbaka min kontaktlista. Gänget kommer med alla mina paket – lycka. Spännande i morgon at packa upp. De hade haft det mysigt i Ilembula. Kul i kyrkan!

Jag ägnar kvällen med hjälp av mina konversationer på mess att gissa vems numer det är. Det lär ju försvinna en massa onödiga nummer efter alla år på Smile, som jag inte längre behöver!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0