Resan till Mdabulo del 19

19 Söndag morgon, vaknar av kyrkklockorna kl 6.30. Första gudstjänst kl 7.00. Den lyssnar jag på. Det är körer på alla gudstjänster och det låter härligt. Många, mmånga minnen. Morgon ljuden, kylan på morgonen, tuppar. Vi går på gudstjänst nr 2. Den börjar när den första är slut. Då står en kör ute medan alla går ut och en kör inne. Sedan är det auktion på kollektion i natura, en höna, en påse jordnötter mm. Det är många bekanta ansikten. Hälsar, men har ställt mig mitt i vägen för salu! vandrarmyror och dom BITS. Måste flytta mig och stampa! Det är få personer på nästa gudstjänst, kyrkan är inte full. Det är många nya kyrkor omkring byggda av lokala församlingar. Träffar i alla fall den gamla kyrkoherden och det var roligt, han fick en stroke och var mkt dålig ett tag. Nu går han hjälpligt och tar sig för egen maskin till Kyrkan. Vi dricker kyrkkaffe hos Ulla. Det är +27. Då är det ett hodi vid dörren, där står Mama Tofas dotter med en korg som det är en tupp - levande. Man måste ta emot gåvor! Lägger den i bilen, den är bunden i fötterna. Hoppas den håller sig lugn när jag kör hem idag! Förmiddagen går med att Dikson hjälper mig att lägga in mer pengar på SIMkorten till tfn och plattan. Jag har 156 tsh kvar på plattan! 60 öre. En promenad förbi det första huset jag bodde i och Eric också och tar kort, ner till det andra huset jag bodde i, granne med Leena. Jag älskade att bo det huset och hade AnnaMeri som hjälp i köket. Jag bodde där också när jag var seniorvolontär. Ser att min gardiner är kvar. Min älsklingarna är kvar, en rosa, doftande som stod inne i tre veckor. Jag klipper av mina bästa rosor till Leena. Man bara stoppar ner dom i marken så växer ett dom. Så ger jag mig av, tankar i Makambako, där det är kallt och blåsigt. Asfaltvägen är ok, många åkningen och olyckor. Lastbilen, en mindre, framför mig börjar gunga sidled, jag kör om så fort jag kan. Nu förstår jag varför jag har sett dom i diken. Hemma med tupp och plantor efter 3 tim och en kvart varav hälften på riktigt "ruff" road = mer än tvättbräda med gropar a la puckelpist. Lugn kväll med plock av prylar och kläder.

Kommentarer
Postat av: Brith

Förstår att det va ett kärt besök i din by, vilken syn att se dig i en bil med en tupp!!

Svar: Hej Brith. Tack för alla kommentarer! Berättar mer sen. Boka en dag!
Bodil Sandin

2014-12-19 @ 09:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0